Tuesday, August 17, 2010

Part III of Switzerland: Tourist Spot 1

Salam semua,
jom ke..................... Interlaken, Grindelwald, Lauterbrunnen & Jungfrau.


Kali ni, pakcik fokus untuk Interlaken, Lauterbrunnen dan Grindelwald dulu(sebab 3 tempat ni dekat2, dalam 30menet gitu dari satu tempat ke satu tempat) kalau korang perasan, valley yang ade air tejun tu Lauterbrunnen, Lauterbrunen ni plak macam kembar kepada Grindelwald(bukannya Gimmelwald, Gimmelwald ni dalam area Lauterbrunnen.. jangan confuse di situ), bezanya Lauterbrunen ni lebih terkenal sebab ianya valley yang curam dan unik, ada cable-car ke Murren, air tejun plak… dan of course cantik! Tapi si kembarnya iaitu Grindelwald ni agak landai kawasan bukit bukaunya… sama jugak panorama cantik..

image from google.images



view from interlaken

image from google.images
 Grindelwald

image from images.yahoo
 Lauterbrunnen

image from images.yahoo
 Lauterbrunnen

Kat foto ni kalu korang nampak rumah berterabur kat atas padang, di kaki bukit/gunung, tu la Grindelwald, beza kan geografinya dgn Lauterbrunen? tapi yang samanya dua2 cantik dan dari sini korang dah dekat dengan Jungfrau iaitu Top of Europe, untuk pengetahuan korang, nak naik Jungfrau ni guna cable-car je senang tp, klu nak hiking jugak kat Eiger Trail. Untuk train ke Jungfrau, korang bleh naik samada dari Lauterbrunnen atau Grindelwald, nanti dua2 train ni akan bertemu di Kleine Scheidegg(bukit yang memisahkan Lauterbrunnen dgn Grindelwald), pastu terus naik Jungfrau..

image from google.images
 Jungfrau

image from google.images
 Jungfrau

image from google images
 Jungfrau

Interlaken adalah satu lagi tempat yang menarik yang menggabungkan pekan kecil+padang+tasik+bukit bukau…best! Yang lebih best, korang tak payah nak pening2 nak cari kat map sebab train dari airport Zurich atau airport Geneva ada menuju Interlaken(antara destinasi popular)… dan sepanjang jalan tu view memang cantik, macam alam fantasi, dengan bunga2 yang terhampar di padang yang luas, berlatar belakangkan gunung-ganang…ohhhh…. Dan dari Interlaken ni la korang bleh decide samada nak ke Lauterbrunnen atau Grindelwald.

image from google.images
 view from Interlaken

image from google.images
 Interlaken

Sampai di sini dulu, pasni pakcik akan sambung lagi di Part III: Tourist Spot 2.




.

1 comment:

  1. ilmu yang sgt berguna.mana tau dapat durian runtuh leh saya pegi.sapa tanak pegi kan.tmpt cantik gini.cuma wat masa skang lom berkemampuan ;)

    ReplyDelete